tiistai 7. huhtikuuta 2015

Pieni kurkistus talliin


Varsinaista talliahan minulla ei siis siinä mielessä ole, että tallillani ei ole nimeä, sivuja eikä myöskään muuta toimintaa kuin omaksi iloksi ratsastelu. Lisäksi minulla on vain neljä hevosta. Kurkistetaan kuitenkin hieman hevosten karsinastoon!

Vaatekaappiani siis asuttaa neljä keppihevosta: Paladin, Panda, Pipsa ja Herkku. Jokaisella on oma sanaroilla varustettu, aukeava karsina. Oveen olen laittanut hevosten nimikyltit sekä pienen naulakon, jossa jokaisen kohdalla roikkuu kyseisen hevosen oma riimu.

Karsinaston vieressä on pieni hyllykkö, jossa säilytän mm. loimia, suojia, harjoja, kampoja sekä pieniä kumilenkkejä harjan kiinnitystä varten.


Suitset ovat kaapin oveen kiinnitetyssä naulakossa. Pidän kaapin ovia kuitenkin aina auki, joten niiden voisi sanoa roikkuvan seinällä. Minulla on kaksi naulakkoa, sillä varusteet eivät mahdu yhteen.


Kaapin katonrajassa, hevosten yläpuolella, roikkuu läjäpäin ruusukkeita, joita olen joskus saanut. Pokaaleja ja muita tavarapalkintoja säilytän hyllykön yläosassa. Älkää muuten käsittäkö väärin! En todellakaan ole nykyisin mikään rusettihai, joka kiertäisi kaikkia kisoja läpi. Aloitin vain keppihevosharrastuksen niin nuorena, että tuolloin tuli kerättyä ruusukkeita kaikista mahdollisista leikkimielisistä keppihevoskilpailuista, joita pienille lapsille järjestettiin. Ruusukkeet ovat kuitenkin jääneet muistoksi noista ajoista.


Jos jaksan tehdä asiat oikeaoppisesti, laitan hevosen kuntoon tallikäytävällä. Olen sitonut molempien kaapinovien kahvoihin pitkät riimunnarut, joilla aina laitan hevosen kiinni harjauksen ajaksi. Hevosen työnnän eräänlaiseen telineeseen, joka oikeastaan on isäni hylkäämä, vanha kameranjalusta. Tähän myös aina pystytän hevosen kuvatessani sitä ulkona.


Harjaamisen jälkeen riimu laitetaan kaulalle ja sen jälkeen suitset päähän. Sitten vain irrottelen hevosen ja otan riimun pois kaulalta. Kätevää, eikö vain?

26 kommenttia:

  1. Ihana postaus! Minun mielestä tallisi on tosi upea.

    VastaaPoista
  2. voitko tehä hevosten varuste-esittelyn

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Varmasti jossain vaiheessa, kunhan ehdin ensin kuvata kaikki varusteet. Kiitos ehdotuksesta!

      Poista
  3. Onpas suloinen ja kompakti pikkutalli :) Liityin lukijaksi !

    VastaaPoista
  4. Oletko siis Jenny? Onko sillä Joliella sivuja/blogia :)? Ja kukas se Kit on tai mikälie?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olen Jenny. Tunnen siis Sailan ja olin SM-kisoissa se Villaharjojen toimittaja, joka hosui ympäriinsä ja höpötteli kaikille kaikkea mahdollista vähemmän järkevää. Minulla oli sellainen musta paita ja valkoiset housut. Osallistuin koululuokkaan sekä koulumestaruuteen sellaisella Sailan tekemällä andalusialaisella. Lisäksi omistan näyttelyiden voittajahevosen, sen partakarvoilla varustetun Iisan tallin tekemän irlannincoborin. Kiti ja Jolie ovat ystäviäni, jotka kisoissa esittelin Sailalle ja jotka saivat Sailan hyppäämään. Oikeasti Saila hyppäsi vain järkyttääkseen minua. Kitin hieman keskeneräisehkö keppihevosblogi löytyy osoitteesta: http://kitinkeppari.blogspot.fi/?m=1 Jolien blogi löytyy osoitteesta: http://kepparijolie.blogspot.fi/?m=1

      Poista
  5. Postausta SM-kisoista seuraavanlaisessa osoitteessa: http://renhetsevents.blogspot.fi/2015/04/sm-kisat-ja-hevosmessut-2k15.html?showComment=1429013152544#c4309587013586798435

    Siellä on kuvaa, missä on mm. minä, sinä, Viivi, Wilma ymsymsyms :D
    Ja toki siellä on Paladinistakin kuva :)

    Ei oo siis mun blogi, vaan sellanen mitä mä luen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kivan oloinen blogi! Luen tosiaan mielelläni muiden sepustuksia SM-kisoista, sillä sen verran mahtavat ne olivat, että niitä voi muistella vaikka lopun ikänsä. Kiitos siis tästä! Muutkin voivat linkata tänne aiheeseen liittyviä postauksia, jos niitä sattuvat tietämään. Kiitän jo etukäteen!

      Yllättyisin kyllä täydellisesti, jos minua ei jossain kisoja koskevassa postauksessa näkyisi! Sen verran hyörin ympäriinsä, että se olisi jo pienenlainen ihme.

      Poista
  6. Ihana talli! Jos ois itellä tollanen niin.... Mun hevoset vaan lojuu huoneennurkassa, pitää varmaan ees joku juttu hommata et ne ei kaatuais koko aika, tollaset karsinat olis niin hienot! Ja oot oikea onnentyttö, siulla on moonta Sailan tekemää ponskia, olet Villaharjojen toimittajakaartissa ja tunnet Sailan. Wow!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Myönnän kyllä, että olen monessa suhteessa onnekas. Jos kuitenkin Villaharjoihin tahtoo jotain yksittäistä juttua tehdä, voi päätoimittajalle eli Mysterille laittaa yksityisviestiä Skh-foorumilla ja sopia siellä asiasta. Eli jos toimittajan työ kiinnostaa, siitä vaan!

      Poista
  7. eikös sinun pitänyt jokin arvonta tehdä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heti, kun tässä vain ehtii! Lisäksi kyselen ensiksi blogin lukijoiden toiveita.

      Poista
  8. Siun talli on kyl maailman ihanin! ♥

    VastaaPoista
  9. Ihana ja näppärä oloinen pieni talli! Tykkään hirmuisesti tallistasi. Onko Crismalle tehty oma karsina karsinarivistön jatkeeksi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, kiva että pidät! Vielä ei Crismalla ole omaa karsinaa, mutta se on kyllä tulossa loman aikana.

      Poista
  10. Ihan SUPER hieno talli, olisin maailman onnellisin jos mulla ois tollanen talli, tollaset varusteet ja tollaset hevoset♥ ole onnekas ♥
    Ps... kuka on tehnyt varusteet yms. yms...?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, kiva kun pidät! Heppojen varusteet on tehnyt suurimmaksi osaksi Saila, mutta tallissa on myös muutama omatekemäni varuste.

      Poista
  11. MOI :)
    Selailin vain sivujasi ja huomasin tämän postauksen , sanoin heti isälleni , että teetkö minullekkin tuollaiset samanlaiset karsinat kun minullakin on neljä kepparia :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti et joudu odottamaan kovin kauaa! Isät ovat joskus saamattomia.

      Poista
  12. Voisitko alkaa tehdä youtubeen videoita , tai vain tänne blogiin ? Olisi kiva katsella :)))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Valitettavasti en taida pystyä moiseen, kun videoiden teko on minulle niin tuntematon ala. Jos esimerkiksi kesällä jää enemmän aikaa, voisin toki harkita, mutta kirjoittaminen on minulle mieluisampaa.

      Poista